نوشته شده توسط : ali

پلمپ دفاتر به معنای منگوله دار کردن و برگ شماری دفتر می باشد تا امکان کم یا زیاد نمودن ورقی از آن نباشد.در صورت پر شدن دفتر و نیاز به دفتر دوم باید مجددا به اخذ دفاتر مربوطه و پلمپ ان اقدام شود.

 
تمامی شرکت ها و موسساتی که شامل قوانین مالیات می باشند، باید دفاتر قانونی خود را از سازمان امور مالیاتی، جهت تحریر کلیه فعالیت های مالی خود تحویل بگیرند.

 
شرکت ها با توجه به ائین نامه تحریر دفاتر قانونی باید، تمامی فعالیت های مالی خود را به ترتیب وقوع و به صورت خوانا و بدون خط خوردگی در این دفاتر نوشته و درزمانی که می خواهند سال مالی را تحویل دهند در انتهای ان دفاتر پلمپ شده ای را که نوشته شده است، جهت استناد به دارایی تسلیم نمایند.

 
۱) تحریر و پلمپ دفاتر قانونی :

کلیه شرکت ها ثبت شده موظف به اقدام جهت پلمپ دفاتر قانونی در تاریخ تعیین شده می باشند به این معنی که در زمان ثبت شرکت،  دفاتر قانونی به تاریخ روز را درخواست نمایند و دفاتر سال بعد را تا اسفند ماه سال قبل پلمپ نمایند.


در صورت عدم  انجام امور مذکور شرکت مشمول جریمه مالیاتی شده و ممنوع المعامله خواهد شد.

 
۲) اظهارنامه مالیاتی

مالیات های پرداختی مودیان بستگی به نحوه تهیه اظهار نامه داشته و ممکن است شرکت بنا به دلایلی از قبیل بروز اشتباه یا سهل انگاری در تنظیمات اظهار نامه مالیاتی با جریمه های سنگین مواجه شود.

 
۳) تهیه اظهارنامه مالیاتی بر ارزش افزوده

این اظهار نامه باید بعد از پایان هر سال به سازمان امور مالیاتی ارائه گردد.

 
تمامی تجار اعم از تجار حقیقی یا حقوقی موظف به اخذ دفاتر زیر می باشند :

 
۱) دفاتر روزنامه

به دفتری گفته می شود که تاجر موظف است هر روزه وجوه مخارج شخصی خود را که برداشت می نماید با تمامی داد و ستد های خود، به هر اسم و رسمی که باشد و در ان دفتر درج نماید.

 
۲) دفتر کل

به دفتری گفته می شود که تاجر هفته ای یک مرتبه تمامی معاملات خود را از دفاتر روزنامه استخراج کرده و طبق اصول مربوطه در دفتر کل به طور خلاصه درج کند.

 
تذکر :

پلمپ دفاتر در شرکت ها باید قبل از سال مالی شرکت اخذ گردد.

پلمپ دفاتر مذکور برای شرکت های تازه تاسیس شده ۳۰ روز می باشد.

پلمپ دفاتر از سوی سازمان اداره ثبت شرکت ها انجام می شود.

 
دلیل پلمپ دفاتر :


۱:عدم صدور صورتحساب

۲:استفاده از شماره اقتصادی خود برای اشخاص دیگر

۳:استفاده از شماره اقتصادی دیگران برای خود

۴:عدم درج شماره اقتصادی
 

تمامی این موارد جزئی از قوانین می باشد و در صورت بی توجهی مشمول جریمه مالیاتی خواهد شد.


تذکر :

کلیه شرکت ها باید عدم فعالیت خود را به اداره مالیات اعلام کرده و دفاتر پلمپ شده خود را به صورت خالی به اداره تسلیم نمایند.

 
زمان پلمپ دفاتر :

در زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی در تیر ماه، هر سال باید اواخر سال قبل برای اخذ پلمپ دفاتر اقدام شود.

پلمپ دفاتر ۱ روزه انجام می شود و در مدت زمان ۱ ماه توسط اداره پست به دست موکل خواهد رسید.

 
مدارک لازم جهت پلمپ دفاتر :


۱) مهر شرکت

۲) کپی کارت ملی و شناسنامه مدیرعامل

۳) کپی روزنامه تاسیس شرکت و اخرین تغییرات ثبت شده در ان



:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 آبان 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

حسابرسی در شرکت تضامنی صرافی به چه صورت انجام می شود ؟ در شرکت های صرافی شرکا در هر سال یک حسابرس ، جهت حسابرسی صورت های مالی به مدت ۱ سال تعیین می نمایند.

 
وظایف حسابرسان در شرکت های تضامنی صرافی :


۱: بررسی صحت و درستی صورت های مالی صرافی براساس قوانین واستانداردهای حسابداری، و ائین نامه و دستورالعمل های بانک مرکزی

۲: تهیه و ارائه گزارش حسابرسی صرافی به بانک

۳: تهیه و ارائه گزارش های ویژه در خصوص عملکرد صرافی از حیث رعایت مقررات بانک مرکزی

 
تذکر :

۱:حسابرسانی که به مدت ۴ سال مسئولیت حسابرسی صرافی را داشته اند نمی توانند برای سال بعدی به عنوان حسابرس انتخاب شوند.

۲:تمامی حقوق و مزایای حسابداران در رابطه با گزارش های مورد درخواست بانک مرکزی بر عهده صرافی ها می باشد.

 
سال مالی و صورت های مالی صرافی ها :

 
سال مالی صرافی ها از اول فروردین ماه سال شروع شده و تا اخر سال خاتمه می یابد. به غیر از اولین سال مالی که از تاریخ تاسیس شرکت شروع شده و تا پایان سال اتمام می یابد.

 
صورت های مالی سالانه :


۱:حسابرسی صورت های مالی صرافی ها باید توسط حسابرس انجام شود.

۲:بعد از انقضای هر سال مالی هئیت مدیره موظف است در مدت زمان حداکثر ۴ ماه، صورت های مالی صرافی را به ضمیمه گزارشی در رابطه با فعالیت و وضع عمومی صرافی در طی سال مالی مذبور تنظیم نماید.

 
مقررات اجرایی در صرافی ها :

۱:فعالیت های صرافی ها باید با توجه به چارچوب دستورالعمل های اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صراف های مصوب شورای پول و اعتبار، بخش نامه های بانک مرکزی و دیگر قوانین مربوطه باشد.

۲:هیئت مدیره صرافی موظف است که در هنگام به اتمام رسیدن اجاره نامه فعالیت صرافی، اقدام به تمدید آن نماید.

۳:صرافی ها موظفند روزانه تمامی رویداد های مالی خود را بر اساس قوانین موجود در چارچوب استانداردهای حسابرسی، ثبت نمایند.

۴: صرافی ها باید تمامی امار و اطلاعات معاملات ارزی خود را در سامانه اعلامی از طرف بانک مرکزی و سایر قوانین تعیین شده از سوی محل امضای شرکای بانک، ثبت نمایند و اقدام به ارسال و اعلام ان را به بانک مرکزی نمایند.

۵:تمامی سرمایه های متعلق به صرافی ها در حسابی به نام صرافی در بانک ها و موسسات اعتباری نگهداری می شوند و صرافی ها موظفند که تمامی مشخصات حساب های ارزی و ریالی خود را به بانک مرکزی اعلام نمایند.

 
نکته :

انجام هر گونه عملیاتی از قبیل واریز و یا نگهداری وجوه متعلق به صرافی ممنوع می باشد.


۶:مدیران صرافی موظفند در هر زمانی که بانک مرکزی تعیین نماید شرایط لازم رسیدگی را برای بازرسان بانک مرکزی فراهم کنند و تمامی مدارک و اسناد دفاتر را جهت بازرسی به ان ها تسلیم نمایند.

۷: انجام هر گونه تغییرات در صرافی ها باید با موافقت نامه بانک مرکزی انجام شود.

۸:صرافی ها مجاز به استفاده از دارایی شرکت به عنوان وثیقه نمی باشند.

۹: تمامی تعهدات مالی ناشی از حواله های صادر شده به مشتریان نباید از ۲ برابر میزان اخرین سرمایه صرافی زیادتر شوند.

۱۰:مواردی که در اساسنامه پیش بینی نشده است، تابع قوانین و مقررات جاری کشورمی باشد که این قوانین شامل موارد زیر می باشد:

 
قانون پولی و بانکی کشور

قانون تجارت و لایحه اصلاحی آن

قانون تنظیم بازار غیرمتشکل محل امضای شرکا و آیین نامه های آن

قانون مبارزه با پولشویی

آیین نامه اجرایی و دستورالعمل های مرتبط با آن

سایر قوانین و مقررات ذی ربط و آیین نامه ها و دستورالعمل های مربوطه

مصوبات شورای پول و اعتبار و دستورات و بخشنامه های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران



:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 آبان 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

درباره مسئولیت مدنی و جزایی مدیران شرکت سهامی خاص بیشتر بدانیم مسئولیت اداره شرکت سهامی بر عهده هیات مدیره شرکت می‏باشد و عموما توسط تمامی سهامداران انتخاب نمی شوند. حق و مسئولیت آنان به گونه ای است که به تنهایی اداره شرکت را به دوش می‏کشند و هیچ کدام از سهامداران حتی آنهایی که در انتخاب مدیران، رای مثبت همه آنها داده اند، حق مداخله در امور شرکت را ندارند.

اداره و مدیریت شرکتهای سهامی خاص

مسئولیت اداره شرکت سهامی بر عهده هیات مدیره شرکت می‏باشد و عموما توسط تمامی سهامداران انتخاب نمی شوند. حق و مسئولیت آنان به گونه ای است که به تنهایی اداره شرکت را به دوش می‏کشند و هیچ کدام از سهامداران حتی آنهایی که در انتخاب مدیران، رای مثبت همه آنها داده اند، حق مداخله در امور شرکت را ندارند. براساس مواد ١٠٧ و ١١٨ (ل.ا.ق.ت) هیات مدیره نمایندگان شرکت سهامی هستند و در حدود موضوع شرکت، چارچوب قانون، اساسنامه، مصوبات مجامع عمومی نام و حساب شرکت اعمال حقوقی انجام می‌دهند.

 
ماده ۱۱۸

مطابق با ماده ١١٨ ل.ا.ق.ت، اختیارات هیات مدیره تام بوده و حقوق اشخاص ثالث طرف معامله با شرکت را بخوبی پیش بینی نموده است. محدود کردن اختیارات مدیران تنها به موجب اساسنامه شرکت و تصمیمات مجامع عمومی معتبر می‏باشد و در مقابل اشخاص ثالث کان لم یکن تلقی می‏شود. از این رو چنانچه مدیری خارج از موضوعات شرکت یا مصوبات مجامع عمومی قراردادی انعقاد کند و از این رهگذر به شرکت و صاحبان سهام خسارتی وارد گردد، شرکت و اشخاص ذینفع (سهامداران) می‏توانند با اثبات تقصیر مدیران متخلف و مطابق قواعد حاکم بر مسئولیت قراردادی خسارت وارده را درخواست کنند.

 
ماده ۱۱۸

ماده ١١٨قانون تجارت با بیان اصل تام اختیارات برای هیات مدیره مقرر که اشخاص ثالث می‏توانند با شرکت سهامی روابط مالی برقرار کنند و این اطمینان را داشته باشند که شرکت سهامی مسئول تمام تعهداتی است که مدیران وی در مقابل آنها بر عهده گرفته اند. قانون تجارت به همین حد بسنده نموده و به اشخاص ثالث اجازه نمی دهد که بدون رعایت مقررات مربوط به نحوه انتخاب مدیران شرکت، به روابط مالی و غیر مالی برقرار شده و یا معاملات منعقده قبلی که طبق اصول حقوقی صحیحا انجام گردیده، زیان وارد نمایند.

 
قانون تجارت

بر طبق قانون تجارت، اشخاص ثالث نمی توانند به دلیل انتخاب اشتباه مدیرعامل، قراردادهای قبلی منعقده که توسط مدیر مذکور صورت گرفته را غیرمعتبر بدانند. به عبارت دیگر تمامی قراردادهایی که در زمان هر یک از مدیران شرکت سهامی خاص منعقد شود، قابلیت استناد دارد. در این رابطه ماده ١٣٥ (ل.ا.ق.ت) چنین مقرر نموده: «تمامی اقدامات و اعمال مدیران و مدیرعامل شرکت در مقابل اشخاص ثالث نافذ و معتبر می‏باشد و نمی توان با استناد ب عدم اجرای تشریفات مربوط طرح انتخاب آنها، اعمال و اقدامات آنان را نامعتبر برشمرد.»
 
مسئولیت جزایی مدیرانی که به شکل ناصحیح انتخاب می‏شوند

بر طبق ماده ۱۳۵ (ل.ا.ق.ت) تمامی اقدامات و فعالیتهای مدیرعامل شرکت سهامی خاص پا برجا می‏باشد حتی اگر وی به شیوه ناصحیحی انتخاب شده باشد. وی در مقابل اشخاص ثالث نفوذ و اعتبار خود را دارد اما از آنجا که اختیارات مدیرعامل مقتبس هیات مدیره می‏باشد، لذا تمامی اقدامات وی تا حدودی که وی تفویض نموده، در مقابل اشخاص ثالث دارای اعتبار است و نه راجع تمامی اموری که ماده ١١٨ اختیار انجام آن به هیات مدیره داده شده است.

در صورتی که هیات مدیره در رابطه با انجام امور شرکت، به مدیرعامل اختیار تام داده باشد، اعمال و اقدامات وی نسبت به اشخاص ثالث دارای نفوذ و اعتبار می‏باشد. اعضای هیات مدیره و مدیرعامل شرکت نمی توانند در معاملات با شرکت یا به حساب شرکت به طور مستقیم یا غیرمستقیم و بدون اجازه هیات مدیره در معامله ای سهیم شوند و یا طرف معامله باشند.

 
ماده ۱۱۴

ماده ١١٤ (ل.ا.ق.ت) مقرر نموده که میزان سهام وثیقه با نام مدیران بطور مبهم ذکر شده و به نظر می‏رسد که پیش بینی مبلغ قابل توجهی بابت وثیقه به نسبت سرمایه شرکت موجبات دقت بیشتر مدیران در اداره امور شرکت را فراهم نموده چرا که براساس ماده مذکور، در صورت ارتکاب تقصیر، مدیران مسئول جبران خسارت و ضرر وارده به شرکت خواهند بود.



:: بازدید از این مطلب : 114
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 آبان 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

ثبت شرکت مجری ذیصلاح به چه صورت انجام می شود ؟ برای حذف افراد غیرمتخصص در صنعت ساخت و ساز ، قانون جدیدی به نام مجریان ذیصلاح به اجرا گذاشته شده است. مجری ذیصلاح ، شخصی با تحصیلات کارشناسی و مدرک مهندسی عمران یا معماری و یا بالاتر می‏باشد که توسط سازمان نظام مهندسی استان صلاحیت وی به تایید رسیده است. بر طبق قانون مجری ذیصلاح ، مجری باید در تمامی مراحل کار ساخت و اجرا حضور کامل داشته باشد و مراحل اجرایی را مدیریت نماید.

شرکت مجری ذیصلاح

اخیرا برای حذف افراد غیرمتخصص در صنعت ساخت و ساز، قانون جدیدی به نام مجریان ذیصلاح به اجرا گذاشته شده است. بر اساس این قانون در تمامی شهرهای کشور، ساختمانها تنها باید توسط مجری ذیصلاح به طور کامل مورد اجرا قرار گیرند. مجری ذیصلاح، شخصی با تحصیلات کارشناسی و مدرک مهندسی عمران یا معماری و یا بالاتر می‏باشد که توسط سازمان نظام مهندسی استان صلاحیت وی به تایید رسیده است. بر طبق قانون مجری ذیصلاح، مجری باید در تمامی مراحل کار ساخت و اجرا حضور کامل داشته باشد و مراحل اجرایی را مدیریت نماید.

شرکت‎های مجری ذیصلاح نیز به دنبال این امر شکل گرفته اند تا کار مدیریت و نظارت بر ساخت و ساز راحتر صورت بگیرد. شرکتهای مجری ذیصلاح نیز همچون سایر شرکتها نیازمند ثبت در اداره کل ثبت شرکتها می‏باشد.

 
شرایط ثبت شرکت مجری ذیصلاح

 
        شرکت مجری ذیصلاح باید در اداره ثبت شرکتها ثبت شود و آگهی تاسیس آن در روزنامه رسمی کل کشور به چاپ رسیده باشد.

        موضوع شرکت مجری ذیصلاح، به استثنای شرکتهای پیمانکاری با مصالح، تنها انجام خدمات اجرای ساختمان می‏باشد.

        عضویت حقوقی شرکت مجری ذیصلاح در سازمان مهندسی ساختمان ضروت دارد.

        حداقل دو نفر از مدیران شرکت مجری ذیصلا باید مهندس یا کاردان بوده و از پروانه اشتغال به کار، برخودار باشند.

         ارائه سوابق حرفه‎ای تمامی مدیران و اعضاء هیئت مدیره شرکت مجری ذیصلاح الزامی می‏باشد.

        برای تشکیل شرکت مجری ذیصلاح، داشتن حداق سه نفر عضو به همره دو نفر بازرس الزامی است. لازم به ذکر است که بازرسین نباید از میان اعضا انتخاب شوند.

        حداقل سرمایه برای تشکیل شرکت مجری ذیصلاح ۱۰۰ هزار تومان‎ است.

        پروسه زمانی برای ثبت شرکت مجری ذیصلاح ۲۰ روز کاری‎ می‏باشد.

        برای تشکیل شرکت مجری ذیصلاح، ۳۵ درصد سرمایه شرکت باید نقدا پرداخت گردد.

 
مدارک لازم جهت ثبت شرکت مجری ذیصلاح


        تعیین نام برای شرکت مجری ذیصلاح

        تقاضانامه شرکت مجری ذیصلاح در دو نسخه

         اساسنامه شرکت مجری ذیصلاح در دو نسخه

        اظهارنامه شرکت مجری ذیصلاح در دو نسخه

        صورتجلسه مجمع عمومی موسسین و هیئت مدیره

        ۶ قطعه عکس ۴*۳ در سال جاری از تمامی اعضای هئیت رئیسه شرکت ذیصلاح

        اصل و کپی برابر اصل وکالتنامه در صورتی که امور ثبت توسط وکیل انجام می‏شود

        ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری کلیه اعضای هیات مدیره، مدیرعامل و بازرسان شرکت از طرف متقاضی ثبت شرکت.

        کپی شناسنامه و کارت ملی برابر اصل شده تمامی اعضای هیات مدیره، سهامداران و بازرسین توسط دفاتر اسناد رسمی و یا نماینده رسمی شرکت

        کپی مدارک هویتی شامل شناسنامه و کارت ملی به همراه گواهی عدم سوء سابقه مدیرعامل و تمامی اعضاء هیئت مدیره

 
هزینه‎ها‎ی ثبت شرکت مجری ذیصلاح

حداقل دستمزد به منظور ثبت شرکت مجری ذیصلاح یک ۱۵ میلیون ریال است و سایر هزینه‎ها‎ شامل حق الثبت، حق التمبر، روزنامه رسمی می‎باشد. هزینه های حق الثبت شرکت مجری ذیصلاح، مطابق با واریزی‎ها‎ی اداره ثبت و براساس میزان سرمایه و موضوع فعالیت تغییرات محاسبه می‎شود. مدت زمان ثبت شرکت، ۳۰ الی ۴۵ روز می‎باشد.

 
شرایط پس از ثبت شرکت مجری ذیصلاح

متقاضیان پس از ثبت شرکت مجری ذیصلاح باید ظرف یک هفته دفاتر تجاری خود را پلمپ و نسبت به تعیین حوزه مالیاتی و اخذ کد اقتصادی اقدامات لازم را انجام دهند. در غیر این صورت مشمول جرائم قانونی خواهند شد که باید ظرف مدت ۲ ماه از تاریخ ثبت، نسبت به پرداخت ۲ در هزار سرمایه شرکت به حوزه مالیاتی خود مراجعه کنند. چنانچه شرکتی از پیروی این قوانین امتناع ورزد، مشمول پرداخت جریمه دو برابری خواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 آبان 1397 | نظرات ()